на головну   e-mail: vpu20@ukr.net
Головна
Про нас Спеціальності Послуги Фотогалерея Курси перепідготовки Контакти
   
 Інформація  Урок:«Проблематика і система образів роману Михайла Булгакова «Майстер і Маргарита» Особистість і влада».
   50 років ВПУ №20
   Новини
   Спортивне життя
   Відкриті уроки
   Ліцензування і акредитація
   Семінари
   Методична служба училища
   Методичні розробки


   Фінансово-господарська
   діяльність
   На допомогу учневі
   Розклад занять




   Інформаційно-методичний
   часопис для учнів та
   педагогів профтехосвіти
   «Львівський професіонал»
   Тендери
   Партнери


   Подання електронної
   заяви на вступ



«Проблематика і система образів роману Михайла Булгакова
«Майстер і Маргарита».
Особистість і влада».

Урок.
Підготувала: Заступник директора з НВР Вищого професійного училища № 20 м. Львова,
викладач світової літератури Смик Галина Олегівна



          Мета: допомогти учням усвідомити широту філософсько-етичної проблематики роману, значення системи образів для розкриття ідейного задуму твору; розвивати навички виділення головного, коментування його, усного мовлення, логічного та образного мислення; виховувати свідоме ставлення до питань моральності, громадянську позицію, прагнення до гуманістичних ідеалів.

          Обладнаня: портрет письменника, видання твору, ілюстративні матеріали до нього, схема будови роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита».

          Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
  1. Мотивація діяльності учнів:
              Поняття добра і зла, морального вибору у житті, справедливості і відповідальності людини за свої вчинки, взаємини особистості з владою, значення мистецтва і митця у суспільстві – завжди хвилювали людство і були в центрі уваги багатьох письменників.
              Ці проблеми особливо хвилювали і М.О.Булгакова та були втілені у романі «Майстер і Маргарита».

  2. Актуалізація опорних знань:
    1. Історія написання роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»?
    2. Сюжетні лінії роману? Де і коли відбуваються події?
    3. Назвіть головних героїв роману.
    4. З чого починається твір?
    5. Про що сперечалися Берліоз і Бездомний із незнайомцем біля Патріарших ставів?
    6. Як сприйняли повідомлення про смерть Берліоза у будинку літераторів?
    7. Які художні деталі 11-го розділу вказують на радянську дійсність 1930-х років? (Згадка про Соловки, «шпигуноманія», атеїзм, таємне зникнення людей)
    8. Чому Ієшуа називає усіх «добрі люди»? (Бо вважав що немає злих людей)
    9. У чому полягає злочин Ієшуа? Що Ієшуа говорить про владу?
    10. Що вказувало на те, що Понтію Пилату були притаманні риси людини, а не лише героя Біблії? (У прокуратора була мігрень – боліла голова)
    11. Чому прокуратор, який хотів відпустити Ієшуа, затверджує йому смертний вирок?
    12. Яка доля Юди?
    13. Який моральний шлях Понтія після страти Ієшуа? (Усвідомлення свого боягузництва і каяття)
    14. Що відбувалося в природі під час страти Ієшуа? (Гроза)
    15. Як збувається перше «пророцтва» іноземного професора? (Берліоз потрапляє під трамвай)
    16. Які «фокуси» показали Воланд і його почет московській публіці? (Влаштували «грошовий дощ», модний магазин, «викриття» та ін.)
    17. Де опинився поет Іван Бездомний після пригод у Грибоєдові? (У психіатричній лікарні)
    18. «…Вискочило перед нами, як з-під землі вискакує вбивця у провулку, й уразило нас одразу обох!!» Про що говорив гість Івана Бездомного в його лікарняній палаті? (Про кохання)
    19. На що зважилася Маргарита, щоб дізнатися про Майстра? (Стала відьмою: натерлася дивним кремом і полетіла до незнайомця. Стала королевою балу сатани)
    20. Як сприйняв Майстер критику його роману й відмову друкувати? (Це довело його до відчаю, до хвороби)

  3. Оголошення теми і мети уроку

  4. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

    1. Спостереження над текстом художнього твору:

    1) Читання епіграфа до твору та його пояснення

    …тож хто ти, нарешті?
    Я – частина тієї сили, що вічно хоче
    Зла і вічно творить благо.

    Й.Гете
    (Слова взяті з твору Й. Гете «Фауст» і натякають на те, що йтиметься про «вічні» проблеми людського буття – добро та зло, які часто переплітаються.)


    2) Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

    - Визначити основні проблеми роману «Майстер і Маргарита».
    Очікувані відповіді

    Проблеми:
    • Співвідношення добра і зла;
    • Морального вибору;
    • Взаємини особистості з владою;
    • Віри та атеїзму;
    • Кохання;
    • Честі й справедливості;
    • Бездуховності, міщанства;
    • Істини; ролі мистецтва;
    • Кар’єризму.

    3) Складання схеми будови роману
          Відповідно до будови роману створено систему образів. Слід зазначити, що погляди, думки, шляхи й долі героїв постійно переплітаються.

    4) Робота з таблицею «Герої роману М. Булгакова «Майстер і Маргарита»

    - Заповніть таблицю груп персонажів.

    Герої «Єршалаїмського світу» Реальні герої Москви
    30-х рр. ХХ ст.
    Фантастичні герої Герої, пов’язані з темою кохання, мистецтва
    Ієшуа, Пилат,
    Каїфа (первосвященик),
    Марк Щуробій,
    Левій Матвій, Юда
    Берліоз, Бездомний,
    Латунський, Варенуха,
    Римський, Поплавський та ін.
    Воланд,
    Азазелло, Коров’єв,
    кіт Бегемот, Гелла
    Майстер, Маргарита


    2. Пошуково-аналітична робота з текстом:

    • Знайдіть у розділі 2 «Понтій Пилат» слова, які розкривають багатогранне розуміння автором проблеми особистості й влади. («Серед іншого я сказав, - розповідав в’язень, - що будь-яка влада є насильством над людьми і що прийде час, коли не буде влади ані кесарів, ані будь-якої іншої влади. Людина прийде в царство істини і справедливості, де взагалі не буде потрібна влада».)

    • Чи погоджуєтеся ви з такою думкою? Обґрунтуйте своє твердження.

      Очікувана відповідь

      Влада створює закони, які мають виконувати люди. Закони створює диктатор, (в умовах тиранії) чи парламентська більшість (за демократичного устрою), при цьому рідко враховуючи індивідуальні потреби особистості. Прокуратор Понтій Пилат мав помилувати або Ієшуа, або злочинця Вар-раввана. Боячись за своє життя і посаду, прокуратор дарує життя злочинцеві, а Ієшуа наказує стратити.

    • Як Радянська влада обмежувала діяльність митців?

      Які приклади обмеження прав людини маємо в наші дні?

  5. Закріплення знань, умінь і навичок.

  6. Заповнення таблиці (образ Майстра)

    Етапи життя Душевний стан
    1. Життя до виграшу в лотерею Самотній, праця нецікава
    2. Виграш ста тисячМожливість реалізувати мрію про роман. Cвобода
    3. Зустріч МаргаритиКохання, відчуття щастя
    4. Робота над романомПошуки істини, справедливості, самоствердження
    5. Спроба видати романНаївність, розчарування
    6. Переслідування критиками, владоюСтрах, відчай (спалив рукопис)
    7. Втеча до психлікарніВизнає поразку, ховається від невдачі
    8. Нагорода від «вищих» силСпокій

    Поміркуйте!
    Що є спільного між Ієшуа і Майстром? (Oбоє самотні, немає рідні, власного житла, доброзичливі, довірливі, прагнуть справедливості, покарані владою)

  7. Домашнє завдання

    • Знати зміст роману.
    • Уміти характеризувати проблематику твору, систему його образів.

  8. Підсумки уроку

    Інтерактивна вправа «Мікрофон» (одне слово про героя)

    Майстер – освічений, самотній, талановитий, наївний...
    Воланд – загадковий, небезпечний, ....
    Ієшуа – довірливий, співчутливий,...
    Пилат - хворий, самотній, владний, нерішучий,...
    Маргарита - вродлива, забезпечена, нещаслива, рішуча, смілива,...
    Левій Матвій – відданий,...


  vpu.lviv.ua. Всі права захищено!